סגולת הטקסט

סגולת הטקסט
אור החיים
אור החיים
עבודה עם טקסטים היא היסוד והבסיס של הפעילות שלנו, הספר אף פעם לא נעלם לשום מקום, יש לו שורש רוחני עליון ביותר. אפילו אם הספר ממוקם במחשב, הוא בכל מקרה ספר, טקסט. עשרים ושתיים האותיות של האלף-בית העברי יוצרים כלי רוחני.
בכך שאדם קורא ובו זמנית מכין את הטקסט כך שיהיה מובן עבור אחרים, הוא הופך לערוץ של קשר בין הבורא לבינם, אז האור העליון עובר דרכו. אחרת האדם סותם את עצמו ולא מקבל כלום מלמעלה. הכול מסודר בכזו צורה, שיש עליון, הבורא, האדם ומישהו שלישי. על האדם להעביר דרכו את האור מהבורא לתחתון.
בעל הסולם כותב בהקדמה לספר "עץ החיים" שהאדם אינו חי למען צרכי עצמו, אלא למען צרכי כל השרשרת, כך שכל חוליה בשרשרת אינה מקבלת את אור החיים לתוכה, אלא מעבירה את אור החיים לכל השרשרת בכללות.
כאשר האדם מעביר דרכו את האור לאחרים, הוא לא מוגבל בשום דבר, ובזה ייחודיותו הנפלאה, מפני שאז הוא הופך לכלי קיבול של כל האור האין-סופי. הוא לא חוסם אותו אלא מעביר דרכו, לכן כל האור הופך להיות שלו. עם זאת, הוא נהנה מקבלת האור ומדבקותו בבורא, הוא מחבר אותו עם כל השאר וממלא את האחרים בהידמוּת לבורא. מה יכול להיות עוצמתי יותר מהמצב הזה? שום דבר.

שַלְשֶלֶת הַדּוֹרוֹת
מתוך כתבי בעל הסולם, הקדמה לספר פנים מאירות ומסבירות"

אֵין אָדָם חַי לְצוֹרֶךְ עַצְמוֹ,
אֶלָּא לְצוֹרֶךְ הַשַּלְשֶלֶת כּוּלָהּ,

בְּאוֹפֶן שֶכֹּל חֵלֶק וְחֵלֶק
מֵהַשַּלְשֶלֶת,
אֵינוֹ מְקַבֵּל אֶת אוֹר הַחַיִּים
לְתוֹךְ עַצְמוֹ,

אֶלָּא רַק מַשְפִּיע
אוֹר הַחַיִים,
לִכְלָלוּת הַשַּלְשֶלֶת:

וְכֵן אַתָּה מוֹצֵא
בְּמִידַת יְמֵי חַיָּיו,
כִּי בְּעֶשְׂרִים שָנָה,
רָאוּי לִישָׂא אִשָּה.

וְעֶשֶׂר שָנִים,
רָאוּי לְהַמְתִּין עַל לֵידַת בָּנִים,
כְּמוֹ שֶכָּתוּב:
"וְנִמְצָא מוֹלִיד בָּטוּחַ",
בִּשְנַת הַשְּלוֹשִים.
  -
 וְאָז,
יוֹשֵב וּמַמְתִּין עַל בְּנוֹ,
עַד שֶיַּגִיעַ לְאַרְבָּעִים שָנָה,
יְמֵי בִּינָה,-
-
-
בְּאוֹפֶן, שֶיּוּכַל לִמְסוֹר לוֹ,
אֶת הוֹנוֹ וִידִיעוֹתָיו,
שֶרָכַש בְּעַצְמוֹ,
וְכֹל אֲשֶר לָמַד וְיָרַש מֵאֲבוֹתָיו,

וְיִהְיֶה בָּטוּחַ עָלָיו,
שֶלֹא יְאַבֵּד זֶה בְּעִנְיָן רַע,
שֶאָז תֵּיכֶף הוֹלֵךְ לוֹ לְעוֹלָמוֹ,
וּבְנוֹ נֶאֱחָז בְּהֶמְשֵךְ הַשַּלְשֶלֶת,
תַּחַת אָבִיו.


גם מקובל הכי גדול פותח מקורות
(ערוץ "ספרי קבלה אמיתיים")
מה אני עושה שאני נמצא לבד? מה אני עושה בלי חברה עם חברה? מה אני עושה עם בורא בלי בורא? אני לוקח כתבי מקור שאחרים השיגו וכתבו, וכל הזמן עובד איתם. כי שינויים באים רק מתוך התקשרות. ואני שחייב להיות מקושר עם עליונים ועם תחתונים, אני בלי מקורות אין לי מה לעשות.

צורת האותיות איננה סתם ציור שהמציא מישהו, אלא קשרים בין כוחות רוחניים, מנגנונים של שורש גבוה, סימנים שמוסרים מהות פנימית, המזמינה באדם תגובה מיוחדת כלפיו. (ספר "אור ונקודה")

מה מסתתר מאחורי הטקסטים של המקובלים
מה מסתתר מאחורי הטקסטים של המקובלים
לשֵם מה אנחנו קוראים את הטקסטים של המקובלים? האם זה לא מספיק פשוט לחשוב על כך, שאנחנו מתחברים ברשת קשר בינינו, רוצים ודורשים את זה מהכוח שמסתתר בתוך הרשת הזאת, אך צריך להתגלות, ואנחנו מחכים לגילויו בתוך הקשר שלנו? מתי הרשת הזאת תקבל צורה, הנקראת "בורא", "בוא וראה"?
-
בשביל מה לנו לקרוא? למה שלא נעסוק בכזאת מדיטציה, ללא קריאה? יש כאן כמה היבטים. קודם כל, במקרה כזה אנחנו לא מתחברים עם המקובלים שכבר נמצאים באותה הרשת שמקשרת את כל הנשמות, כמורים במערכת החינוך, ועוזרים לנו להתקרב אליהם, עובדים עלינו.
אנחנו עוד לא גילינו זאת, אך אחר כך נגלה, שכל הנשמות המתוקנות האלה שכבר עובדות בתוך הרשת הזאת, האבות הרוחניים שלנו, עוזרות לנו. רק דרכן אנחנו יכולים למשוך אלינו את האור העליון. קשה מאוד לגלות את האור ישירות מהרשת, ללא לימוד המקורות, דבר מעין זה קרה רק ליחידים, לנשמות הנבחרות שנשלחו למשׂימה מיוחדת. לכן אנחנו קוראים את ספריהם של המקובלים הגדולים.
בנוסף לכך, חייבים להבין היבט מיוחד של הטקסט הכתוב: מה מהווה הטקסט הזה בפני עצמו? מהן אותיות? מה הקשר שלנו עם השׂפה? כיצד הטקסט הכתוב הזה מוסתר? הרי בטקסט עצמו יש דרגות של פשט, רמז, דרוש וסוד, ומאחורי הטקסט, ארבע דרגות של המסכים המסתירים, עולמות אבי"ע (פשט - עולם אצילות, רמז - עולם בריאה, דרוש - עולם יצירה, סוד - עולם עשיה).
לכן אנחנו קוראים את הזוהר עם הכוונה בקשר בינינו לגלות את צורת הקשר שלנו, שנקראת "בורא". אם אנחנו משׂיגים בינינו קשר בדרגת "אל תעשה לחברך, מה ששׂנוּא עליך", אז מגלים את תכונת הבינה. ואחר כך, בהשיגנו קשר ב"ואהבת לרעך כמוך", אנחנו מגלים את תכונת החכמה.
אך הכל מתגלה בקשר בינינו, תחילה בלהשפיע על מנת להשפיע, ואחר כך בלקבל על מנת להשפיע, בדאגה ההדדית שלנו זה לזה בתוך הרשת הזאת. וצורות הקשר בינינו, זהו הכוח העליון, מפני שאין לו יותר במה להתלבש ואין לו היכן להתגלות לפנינו.
זה מסמל, שאם אני מתייחס לאחרים בטוב, אז אני גם מגלה את הבורא, את הכוח הטוב ששוֹרֵה בינינו.
חייבים להבין, שהטקסט, שאותו אנחנו קוראים, מגיע אלינו בשני התגלויות ואופנים. בגילוי ובהסתר. ולכן כל פעם אנחנו צריכים לבדוק: האם הוא לא מסתיר ממני את המצב שבו אני חייב להימצא, בקשר בינינו לגלות את צורת הקשר שלנו, את הבורא.
הטקסט חייב להיות ברקע של התמונה הזאת. הוא צריך להביא לי אור שמסתתר בפנים. כלומר תחילה צריכה להופיע לפני רשת קשר בינינו, ואחריה אותו הטקסט שמביא את האור לרשת הזאת ומחזיר אותה למוטב, מקנה לה צורת השפעה. אז הצורה הזאת הופכת להיות לדמות הבורא.
לכן, אותו הקשר בינינו בתוך המלכות, הנקרא דמות הבורא, מקבל בהדרגה את כל צורות הגילוי. וכל 125 המדרגות שאותן אנחנו צריכים לעבור, מתגלות רק במלכות. אנחנו לא מתעלים מעליה, אלא יחד איתה עולים עד לעולם אין סוף.
התנעת המערכת מיושׂמת 
בעזרת כתבי המקורות. 
לכן אנחנו לומדים את כתביו של 
בעל הסולם, הרב"ש, האר"י ורשב"י. 
ללא זה לא אוכל ליצור קשר 
עם המערכת הרוחנית ולהפעיל אותה.
(הרב מיכאל לייטמן, הקדמת ספר הזוהר, 15.11.10)
-
* * * * *
תפיסה של טקסטים קבליים
תפיסה של טקסטים קבליים
ספרי הקבלה מסייעים לנו להשיג ידע,
אך כיצד ניתן להרגיש ולהתקיים בתוך מה שהם מתארים?
ידע לכשעצמו אינו מעניין אותי, לפני ארבעים שנה עברתי את התקופה שבה ניסיתי לקרוא ולדעת. אני עובד כבר שנים רבות עם ספרי מקור רק במטרה להרגיש אותם לעומק ולהשתנות בהשפעתם. בזמן הקריאה הטקסט מבצע בי שינויים מסוימים. לכן אפילו אם אני מרגיש מבולבל לגמרי ממחשבות, כמו נמצא בערפל, אני שמח מאוד, כי זה מעיד על כך שהטקסט השפיע עליי. אני מניח את הטקסט בצד וכעבור פרק זמן שוב חוזר אליו. עם זאת, אני משתדל להרגיש כיצד הטקסט השפיע על הידע שלי בלימוד ובעסקים, והיקנה לי תפיסת עולם שונה לחלוטין. ישנם ספרי מקור כל כך חזקים בהשפעתם, שלאחר קריאה בהם אני משנה את ההשקפה שלי לגמרי, משנה את הדעה ואת התפיסה שלי. לכך אני שואף להגיע.

כאשר התחלתי ללמוד את חכמת הקבלה היה עליי לצבור חומר כדי להבין על מה מדברת החכמה, כדי לדעת מה כתוב והיכן ולרשום לעצמי הערות. היום יש מחשב לכן קל מאוד לעשות זאת. יצרתי תיקיות שלתוכן הכנסתי העתקים של ביטויים שונים והגדרות, אחר כך השוויתי ביניהם, ניתחתי אותם, שקלתי כמה זה נכון או לא נכון מנקודת מבטי. עבודה כזו מחנכת את האדם. אני מציע לעסוק בשינוי רגשי יותר מאשר שינוי בשכל.

הרצון שלך להשתנות, הגישה שלך ללימוד, הגישה לספר, האם זוהי ה"כוונה"?
זו עדיין לא כוונה, זה היסוד אבל מתוכו צומחת הכוונה. המקובלים הם אנשים שכותבים מתוך מגע מלא עם הבורא ואני רוצה לשנות את עצמי כדי להיות דומה לבורא. לכן אני תופס את מה שהם כותבים כדעה של הבורא, כרצון של הבורא. זה מאוד חשוב לי. אם אלך על פי ההוראות שלהם אז אהפוך להיות כמו הבורא. כרגע אני לא משיג את הבורא לכן אני לומד את ההוראות של המקובלים ומשתדל ללכת על פיהן.

אמצעי שמשנה את האדם
(ערוץ "סגולת הטקסט" סגולה 25: אמצעי שמשנה את האדם)
ספרים הם אמצעי מיוחד, אמצעי שמשנה את האדם. אם האדם משקיע את עצמו בספר בכוונה להשתנות, אז מתרחש בו שינוי. אפילו שלא מבין מה שקורא, ואפילו שלא יודע מה השינוי שצריך לעבור, עוברים עליו שינויים במחשבה, בלב, ברצון.

העולם הזה הוא מילון של מושגים רוחנייםהעולם הזה הוא מילון של מושגים

מהיכן באות המילים של העולם שלנו? מדוע איזשהו איכר שחי לו פעם ליד ירושלים, הסתכל על הר הזיתים ונתן לו כזה שֵם? - פשוט היה נדמה לו שהשם הזה יתאים להר. הרצון הזה בא לו מהטבע, והטבע בא מלמעלה.
-
כלומר, במילים של העולם שלנו אין שום דבר מקרי, כולן הגיעו מלמעלה. לכן המקובלים יכולים להשתמש בהן לצורך תיאור השורשים הרוחניים. השפה הזאת נקראת "שפת הענפים". וכשאנחנו לוקחים שֵם מהעולם הזה ומסבירים מה מסתתר מאחוריו, בהתאם לשורשים הרוחניים שלו, אנחנו רואים את ההבדל והשוני בין העולמות. כך אנחנו מגלים מה עומד בינינו לבין העולם הרוחני. האבן של העולם הזה והאבן של העולם הרוחני, העץ של העולם הזה והעץ הרוחני, גבר, אישה, ילד, אש, מים… כך אני לומד את ההבדל בין שני העולמות ואיזו צורה עליי להשיג.
-
אולם שפת הענפים אינה מיועדת לאדם הרגיל. היא מיועדת לאלה שמרגישים את העולם הרוחני. רק להם יהיה מובן מה מתרחש בין הענף לבין השורש, והם יעבירו זה לזה את המידע בשפה הזאת. כשמקובל אחד מגלה קשר כלשהו בין השורשים בעולם הרוחני ורוצה להעביר את המידע הזה למקובל אחר, הוא מספר עליו בשפת הענפים.
-
אנחנו בינתיים איננו מדברים בשפת הענפים, אלא פשוט בשפה המדוברת. כשתרגיש את הרוחניות ותשמע את מילותיו של המורה, שמספר לך על העולם הרוחני, תוכל להבין על מה הוא מדבר. או שהוא ילמד אותך כמו ילד קטן שמלמדים אותו מילים.
-
תאר לעצמך שאתה והמורה נמצאים בעולם הרוחני, והוא מראה לך תופעה כלשהי ואומר לך באיזו מילה נקראת התופעה. כשאתה רואה את התופעה ושומע את שמה, אתה יכול לקשר בין השם לתופעה, ולהדביק את המילה הזאת של העולם שלנו לאובייקט הרוחני. זה נקרא ללמוד את שפת הענפים. "תינוק" שנולד בעולם הרוחני לומד את שפת הענפים באותה הצורה שבה התינוק בעולם שלנו לומד לדבר בשפה הגשמית. ולאחר מכן אתה כבר יכול לדבר עם המורה, יהיה לך אוצר מילים.

חכמת הקבלה השפה הבסיסית הראשונה
(ערוץ "סגולת הטקסט")
חכמת הקבלה היא השפה הבסיסית הראשונה, כי היא מדברת על צורת האותיות. צורת האותיות נובעת מהרצון לקבל, שמצייר את עצמו בהתאמה לרצון להשפיע - ימינה, שמאלה, מעלה, מטה ועיגול. ולכן כל ספרי הקבלה הם נכתבים אך ורק מתוך השגה רוחנית, כי שפה היא גבולות ההשגה של האדם על פני האדמה באלוקות.

ספרי הקבלה - מה הסוד שלכם?
ספרי הקבלה - מה הסוד שלכם?
מהי ההשפעה הסודית והנסתרת של טקסטים קבליים על האדם?
קבלה היא תיאור מערכת היחסים של הבורא עם נבראיו. לתיאורים אלו יש השפעה מיוחדת על הלומדים, הרי הם מספרים על מצבים שכל אחד ואחד חייב לעבור. התכונה המיוחדת של הכתבים הקבליים היא בכך שאם אדם רוצה לעבור את המצבים הללו, הכתבים מאפשרים לו לקבל כוחות ושכל לכך, דרך גילוי הבורא כלפיו.

התלמיד מכניס כביכול את רצונו לתוך נוסחת ההתקדמות שפותח בפניו הספר. הביטוי המתמטי של קשר הדדי עם הבורא הוא תיאור "מת" ויבש לכשעצמו, ולא ידוע איזה מצבים ורגשות מתוארים בו. אולם אם התלמיד מכניס את עצמו פנימה, משתוקק להרגיש את המצבים הללו, אז בהשתוקקותו הוא מזמין על עצמו את השפעתם של הכוחות שמסופר עליהם בטקסט. כוחות אלה משנים את האדם ומכניסים אותו להרגשת העולם הרוחני.
מצבים רוחניים ("עולמות") מורגשים בתוך הרצון שלנו, בתוך התכונות שלנו שהפכו דומות לתכונות הבורא, תכונות של אהבה ונתינה. משום כך כתוב בספר הזוהר שכל העולמות מצויים בתוך האדם.

סִפְרֵי הַקַבָּלָה

הרב ד"ר מיכאל לייטמן בשיעור תע"ס 13.10.06

בִּזְמַן הַבְּרִיאָה,

נִבְרָא הָרָצוֹן לְקַבֵּל,

.

וְיַחַד עִם בְּרִיאָתוֹ,

נִבְרְאָה הַמַּעֲרֶכֶת

אֵיךְ הָרָצוֹן יִתְקַלְקֵל

וְאֵיךְ הוּא יִתָּקֵן.

וּבְאוֹתָהּ הַמַּעֲרֶכֶת

כְּבָר מוּשְׁרָשׁ,

שֶׁיִהְיוּ מְקוּבָּלִים,

שֶׁיִכְתְּבוּ סְפָרִים,

 

שֶׁבְּצוּרָה כַּזאת

הַיְּדִיעוֹת עַל הָרוּחָנִיּוּת

יַגִּיעוּ לָאָדָם,

וְהוּא יִשְׁתַּמֵּשׁ בַּסְּפָרִים

כְּדֵי לַחְזוֹר לַשּׁוֹרֶשׁ.


המקורות של חוכמת הקבלה זה תורת העולם
(ערוץ 'ספרי קבלה אמיתיים')
המקורות של חכמת הקבלה הם תורת העולם. כי המקורות האלה מסבירים לנו, איך בנוי העולם, איך הוא מתפקד, מאיפה הוא התחיל, ולאיזה סוף הוא יגיע ואיך. ויתר החכמות והמדעים בעולם הזה, הם מסבירים מה קורה בעולם הזה בלבד, ולכן הם לא עוזרים לתיקון העולם. כי תיקון העולם זה רק להתקשר לאור העליון ולפעול עימו. ולכן בלי ידיעת חכמת הקבלה, אין אפשרות לעשות תיקונים אמיתיים בעולם שלנו..

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה